مسئله‌ی 1 میلیون دلاری
خانه ی ریاضی و فیزیک

جایزه‌ی یک میلیون دلاری بگیرید ....

حدس گلدباخ در ریاضیات یکی از قدیمی‌ترین مسائل حل نشده نظریه اعداد است.

این حدس می‌گوید:هر عدد زوج بزرگ‌تر از ۲ را می‌توان به صورت حاصل‌جمع دو عدد اول نوشت.

مثال: ۲۰=۱۷+۳ یا ۱۰=۷+۳ و ۴=۲+۲ و ۱۲=۷+۵.

این مسئله در حدود ۲۶۰ سال پیش توسط یک پزشک آلمانی علاقه‌مند به اثبات قضیه‌های ریاضی، مطرح شد. این پزشک متوجه حقیقت جالبی شده بود و آن هم این بود که هر عدد زوج را می‌توان به صورت مجموع دو عدد اول نوشت. (البته عدد یک را به این خاطر از مجموعه اعداد اول کنار گذاشتند که صورت مسئله‌های نظریه اعداد کوتاه‌تر شود. زیرا اگر این کار را نمی‌کردند بایستی در اکثر صورت مسئله‌های مربوط به اعداد اول می‌نوشتند: «به غیر از یک») اکنون به دلیل همین موضوع عدد ۲ از حدس گلدباخ خارج شده‌است.

گلدباخ هم عصر با اویلر بود. پس از تلاش فراوان و نا امید شدن از اثبات این حدس، گلدباخ از اویلر خواست تا مسئله را برایش حل کند. اویلر یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های ریاضی آن زمان بود. نه اویلر و نه هیچ یک از شاگردانش نتوانستند این مسئله را حل کنند. تا اینکه حدود ۶ سال پیش یک موسسه انتشاراتی در انگلستان به نام «تونی سیبر» برای کسی که بتواند این مسئله را حل کند مبلغ یک میلیون دلار جایزه تعیین کرد. این مسئله در عین سادگی صورت آن، هنوز حل نشده تا بتواند به عنوان قضیه مطرح شود.

پس از آن خیلی از ریاضیدانان سعی کردند این حدس را اثبات کنند و یا حتی با پیدا کردن عددی که این گونه نباشد، آنرا رد کنند ولی نتوانستند .برای مثال در سال ۱۹۷۳ ریاضی دانی به نام چن توانست اثبات کند که هر عدد زوجی را می‌توان به صورت p+m نوشت که در آن m عددی اول است و p عددی اول و یا حاصل ضرب دو عدد اول، و یا در سال ۱۹۷۷ یوگوزلسکی ادعا کرد این حدس را اثبات کرده است، ولی به غیر از قسمتی از اثباتش، بقیه قابل پذیرش نبود. خلاصه حدس گلدباخ هنوز که هنوز است جزو مسائل باز دنیای ریاضی است؛ در آن حد که شش سال پیش یک موسسه انتشاراتی در کشور انگلستان به نام تونی سیبر برای اثبات آن یک میلیون دلار جایزه تعیین کرد .

این حدس توسط کامپیوترهای پیشرفته برای اعداد زوج بسیار بسیار بزرگی تست شده و جالب این است که تا کنون هیچ مثال نقضی برای آن یافت نشده‌است.

گاهی اوقات فاصله شهود انسان تا لحظه اثبات یک مسئله آنقدر زیاد می‌شود که نسل‌ها می‌آیند و می‌روند، ولی همچنان حقیقت درباره مسئله‌ای مانند حدس گلد باخ نامشخص می‌ماند.

در حال حاضر شاید خیلی از شما که فکر می‌کنید به ریاضی علاقه زیادی دارید، روی این مسئله فکر کنید شاید شما بتوانید به این جایزه‌ی یک میلیون دلاری دست پیدا کنید .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 31 مرداد 1398برچسب:,
ارسال توسط abolfazl

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 183
بازدید دیروز : 241
بازدید هفته : 764
بازدید ماه : 764
بازدید کل : 312046
تعداد مطالب : 290
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جست و جوی گوگل
TEXT